Nederland was in het verleden één van de grootste afzetmarkten voor bromfietsen. In geen enkel ander land waar ook ter wereld was er zoveel keuze in merken, modellen en uitvoeringen. In 1949 reden er 4.000 bromfietsen in Nederland. Vijf jaar later waren dit er bijna 400.000 en in de jaren '60 was er bij 1 op de 3 Nederlandse gezinnen een bromfiets in bedrijf!

Begin jaren vijftig was de bromfiets nog duidelijk een rijwiel met hulpmotor (zoals ze toen officieƫl heten). De handige doe-het-zelver kon een Rex bromfiets pakket kopen en zelf de motor en toebehoren op een fiets monteren. Al snel kwam er een breed scala van bromfietsen op de markt, die er in de loop van de jaren vijftig steeds meer uit gingen zien als kleine broertjes van een motorfiets.

De bromfiets was HET vervoersmiddel voor Jan met de Pet. Voor het eerst kon men zonder extra inspanning verder reizen. Werk in een andere plaats werd daardoor plotseling mogelijk. Men kon vaker op bezoek gaan bij familie en kennissen die verder weg woonden en gemakkelijker andere plaatsen bezoeken. Men ging zelfs met de bromfiets op vakantie.

Iedereen kent nog wel de Zündapp's en Kreidler's waarmee de Nozems, getooit met een vetkuif, de straten onveilig maakten. Of de Puch en Tomos met het hoge stuur. Maar er was nog veel meer! Van eigen bodem kwam bijvoorbeeld de spectaculaire Batavus Whippet, met zijn dubbele uitlaten bovenlangs, een regelrechte sensatie in de eerste helft van de jaren '60, dat roept warme herrineringen op?
Wat zegt u van de grote bromfietsen van Sparta uit Apeldoorn welke rijen dik in de stallingen van de fabriek stonden? Of de sobere zwarte M21 van Berini? Ook Magneet uit Weesp heeft veel voor de bromfietsmarkt betekend en mag daarom niet overgeslagen worden. Al deze merken zijn iconen uit een roerige tijd, een tijd waarin de ontwikkeling van de bromfiets ongekend snel ging.

De komst van helmplicht in 1974 en het betaalbaar worden van de auto heeft veel grote bromfietsmerken uiteindelijk de das om gedaan. Merken zoals: Amstel, Avada, Avaros, Batavus, Berini, Burgers, Cyrus, Eijsink, Fongers, Germaan, Kreidler, Magneet, Zundapp en vele andere zijn naar de achtergrond verdwenen en uiteindelijk bijna allemaal gestopt met de bromfietsactiviteiten.

Gezien de belangrijke betekenis van de bromfiets in Nederland heeft Jan Uittenbroek uit Waddinxveen het initatief genomen om zijn uit de hand gelopen hobby te delen met anderen. Sinds 2012 is er daarom midden in het groene hart van Nederland een museumruimte ingericht waar veel bromfietsen zijn samengevoegd en ten toon gesteld. Voor veel mensen zal een bezoek uitlopen op een feest van herkenning. Het museum is op afspraak toegankelijk en kan ook worden gebruiks als start- en/of stoppunt voor bromfiettoerritten.

Een kleine greep van het gevarieerde museum assortiment:
Bromfietsen en motoren,
Het hart van het museum bestaat uit een collectie bromfietsen van oa. de volgende merken: Batavus, Berini, Kreidler, Locomotief, Magneet, NSU, Rap, Sparta, Victoria, Yamaya, zundapp en nog veel meer. Merken die iedereen wel kent. Door de grote diversiteit is er voor ieder wat wils. Tevens is er een collectie lichte motorfietsen te zien.

Techniek,
Onlosmakend met bromfietsen verbonden is de techniek. Iedereen heeft tenslotte wel eens met een kapotte of vette Bougie of een lekke vlotter naast de kant van de weg gestaan. Daarom wordt er in het museum ook ruim aandacht geschonken aan de techniek. Zo zijn er een aantalopengewerkte en unieke motorblokjes te zien waarmee de werking begrijpelijk wordt weergegeven voor iedereen.

Reclameborden,
Iedereen kent ze wel, de oude reclameborden van o.a. Shell, Vredestein, Hevea, etc. Het museum bevat een aantal van deze mooie borden.

Radio's,
Naast de bromfietsen heeft het museum ook een grote collectie oude buizenradio's. Deze radio's hebben de tands des tijds goed overleefd en met een beetje geluk is er nog een stukje muziek uit lang vervlogen tijden te horen.

Onder het motto "uw bezit onze zorg" bieden wij een laatste rustplek voor de oldtimer welke misschien al jaren bij u op zolder of in een hoekje in de schuur niets staat te doen of te verroesten. En dat na jaren van trouwe dienst! Wij halen de bromfietsen graag bij u op (al dan niet tegen een kleine vergoeding) om vervolgens de bromfiets aan de collectie van ons museum toe te voegen. de staat van de bromfiets is daarbij niet belangrijk want indien noodzakelijk zullen wij de bromfiets aan een grondige restauratie onderwerpen. Mocht u wat aan te bieden hebben dan kunt u contact met ons opnemen via de contactknop op de hoofdpagina van deze site.

Ook zijn wij opzoek naar vrijwilligers. Wij zoeken mensen die ons willen helpen bij de restauratie van bromfietsen in onze werkplaats en het assisteren bij toerritten en evenementen.

Hieronder kunt u enkele foto's zien van ons museum, maar het is slechts een fractie van de collectie. klik op de foto voor een vergroting.

Het museum is voor belangstellende te bezichtigen op iedere 2e zaterdag van de maand.
Uitzonderingen zijn mogelijk, maar enkel in overleg. Ook grote groepen dienen zich vooraf aan te melden,
dit kan met behulp de contactknop boven aan deze pagina.

Naar boven

 
 
 
Bromfietsen
           
 
 
 
 
 
Motorfietsen
 
 
Auto's
           
 
             
Techniek & Restauratie
         
             
 Overige / Diversen
 
 
 
             
             
             

© 2012 Oudebrommers.nl